Ga naar Nederlandse website  Go to English website

Leefstijl

Under construction

Een goede leefstijl kan Parkinson maximaal vertragen, is leuk en hoeft niet moeilijk te zijn? We kijken naar:
- bewegen
- voeding
- rust
- stress management
- schone omgeving

Er is een Nederlands Innovatiecentrum voor leefstijlgeneeskunde. Zij hebben recent een uitgebreid document/brief geschreven aan het Ministerie van Volksgezondheid met het wetenschappelijk bewijs dat leefstijl (voorkomen is beter dan genezen) de noodzakelijke toekomst is en gelukkig nu al toepasbaar. Dit kun je zelf doen en is leuk. Ik kan het u This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..   

BEWEGEN
a.) Bewegen zou wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor (een deel van) uw medicijnen. Waarom zeggen we dat?

  1. Parkinson hebben betekent dat je een gebrek aan dopamine hebt. Er zijn onderzoeken met muizen gedaan waar de ene helft van de dieren veel moest lopen in een looprad (veel bewegen) en de andere helft niet. Men heeft de schedeltjes gelicht en geconstateerd dat de Substantia Nigra (maakt dopamine) bij de actieve muizen groter was geworden.
  2. Het Johns Hopkins Hospital heeft bewezen dat mensen die veel sporten tot 5% meer hersenvolume krijgen.
  3. Ik heb zelf een aantal zeer grote fietstochten gemaakt (tot wel 10.000 km) en mij door het Radboud en het VU AMC voor en na de toch laten meten met tests als MDS UPRS III. Daaruit bleek ook dat mijn cognitieve vermogens verbetert waren. Ik heb deze mooie grote tochten 3x herhaalt en andere mensen met Parkinson meegenomen. Zelfs(?) gezonde mensen meegenomen. Ook deze tonen hetzelfde resultaat.

b.) Waarom zeggen we niet dat sport kan genezen?
Vergelijk het met een muur waar twee bouwvakkers aan werken. De ene staat aan de voorkant te metselen en maakt de muur langer (het sporten) en de andere staat aan achterkant en is aan het slopen (de Ziekte van Parkinson). Het gaat er nu om wie het meest hard werkt of de muur groter of kleiner wordt. Sporten helpt daarbij, maar de Ziekte van Parkinson stopt helaas nooit.

c.) Hoeveel moet je sporten?
Alle onderzoeken tonen aan dat hoe meer je sport/beweegt hoe beter het is. Kijk bijvoorbeeld naar prof. Laura Mischly. Haar onderzoek toont dat je minimaal gedurende 3 dagen 1 uur moet sporten, maar elke dag meer is beter. Ik kan dit onderzoek naar u This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. indien gewenst.  

d.) Wilt u sporten?
Parkinson2Beat geeft veel mogelijkheden. Kijkt u eens hier naar onze jaarkalender vol met sport.

e.) Nederlands onderzoek naar het effect van sport op Parkinson. Klik hier.

VOEDING
Darmen worden ook wel eens de tweede hersenen genoemd. Het onderbuikgevoel bestaat echt weet men sinds kort. Er loopt een dikke zenuw van de darmen rechtstreeks naar de hersenen (Nervus Vagus) en sinds kort weet men dat het geen sloom landweggetje is maar een heuse snelweg die signalen in recordtijd van darmen naar de hersenen brengt.

Zorg dat je darmen daarom ook gezond blijven. Hou je aan de Schijf van 5 [Link toevoegen] Hier zit al onze know how omtrent gezond eten in verwerkt. Ook prof. Laura Mischly heeft hier weer veel mensen over ondervraagd en dezelfde antwoorden gekregen. [AP: Link toevoegen] Aletta Kraneveld van de Universiteit Utrecht is bezig met het opzetten van een goed eetprogramma. Meer hierover later.

Wilt u gezond en lekker eten? Kijkt u eens hier:

Slaap
Slaap geeft de hersenen de gelegenheid om alle gebeurtenissen die het voorlopig in een korte termijn geheugen heeft gestopt op een beter manier op te slaan in het lange termijn geheugen. Als het niet deze gelegenheid krijgt dan gaat er iets mis met dat wat men wilde onthouden (noem het maar data) en ook met je geheugenprocessen(de hersenen zelf). Zorg voor voldoende slaap. De duur is voor iedereen verschillend, maar zit tussen 7 en 9 uur. Slaaptekort kun je niet inhalen. 

Stress
De mens heeft stress nodig om scherp of snel te zijn. En dat is goed. De hersenen draaien op dat moment op volle kracht. Geen enkele machine en ook de hersenen kunnen echter niet altijd maximaal presteren. Top presteren lijdt tot snellere slijtage. De hersenen raken beschadigd.

Schone omgeving
Zorg dat je niet met gif in aanraking komt. Het lijkt zo logisch, maar we doen het niet. De Europese Unie bijvoorbeeld keurt stoffen waarvan men weet dat ze giftig zijn goed. bv Glyphosaat (ook wel Roundup genaamd) of Mancozeb. Ook de goedkeuringsprocessen zijn lek. Broertjes en zusjes van verboden gifstoffen zijn vaak ook giftig, maar blijven gewoon te koop.

Eigen risico

Alle Parkinson2Beat activiteiten waar u aan meedoet, doet u mee op eigen risico.

  • Lifestyle
  • Program
  • Inschrijf
  • Doneer
  • Parkinson
  • Results
  • Donate
  • Vrijwilliger
  • Sponsor
  • Merchandise
  • Blog
  • Contact
  • 0

    AGENDA
    Aanbevolen nieuwe boeken (2/2)


    Meer info onder 'Merchandise'

    Titel Mrs P. wil dat ik mijn rust pak
    Auteur(s) Dominique Prins
    Titel Minder Parkinson, meer leven
    Auteur(s) Kitty Sijmons en Koen Lucas