Ga naar Nederlandse website  Go to English website

Leefstijl

Een goede leefstijl kan Parkinson maximaal vertragen, is leuk en hoeft niet moeilijk te zijn. We kijken naar:
- bewegen
- voeding
- rust
- stress management
- schone omgeving

Er is een Nederlands Innovatiecentrum voor leefstijlgeneeskunde. Zij hebben recent een uitgebreid document/brief geschreven aan het Ministerie van Volksgezondheid met het wetenschappelijk bewijs dat leefstijl (voorkomen is beter dan genezen) de noodzakelijke toekomst is en gelukkig nu al toepasbaar. Dit kun je zelf doen en is leuk. Ik kan het u This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..   

BEWEGEN

  1. Bewegen zou wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor (een deel van) uw medicijnen. Waarom zeggen we dat?
  1. Parkinson hebben betekent dat je een gebrek aan dopamine hebt. Er zijn onderzoeken met muizen gedaan waar de ene helft van de dieren veel moest lopen in een looprad en de andere helft niet. Men heeft de schedeltjes gelicht en geconstateerd dat de Substantia Nigra (orgaantje dat dopamine maakt) bij de actieve muizen groter was geworden.
  2. Het Johns Hopkins Hospital heeft bewezen dat mensen die veel sporten tot 5% meer hersenvolume (grijze massa) krijgen.
  3. Ik heb zelf een aantal zeer grote fietstochten gemaakt (tot wel 10.000 km) en mij door het Radboud en het VU AMC voor en na de toch laten meten met tests als MDS UPRS III. Daaruit bleek ook dat mijn cognitieve vermogens waren verbeterd. Ik heb deze mooie grote tochten daarna nog 3x herhaalt en andere mensen met en zonder Parkinson meegenomen. Alle deelnemers toonden hetzelfde resultaat.
  1. Waarom zeggen we niet dat sport kan genezen?
    Vergelijk het met een muur waar twee bouwvakkers aan werken. De ene bouwvakker staat aan de voorkant te metselen en maakt de muur langer (Dit is te vergelijken met het sporten) en de andere bouwvakker staat aan achterkant en is aan het slopen (Dit is te vergelijken met de Ziekte van Parkinson). Het gaat er nu om wie het meest hard werkt of de muur groter of kleiner wordt. Sporten helpt daarbij, maar de Ziekte van Parkinson stopt helaas nooit.
    Het goede nieuws is dus: Sport helpt Parkinson te vertragen, maar kan ons niet genezen.
    En bedenk: Of je aan sport doet heb je zelf in de hand.
  2. Hoeveel moet je sporten?
    Alle onderzoeken tonen aan dat hoe meer je sport/beweegt hoe beter het is. Kijk bijvoorbeeld naar prof. Laura Mischly. Ook haar onderzoek toont dat je minimaal gedurende 3 dagen 1 uur matig intensief moet sporten, maar elke dag meer is beter. Ik kan dit onderzoek naar u This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.indien gewenst. 
  3. Wilt u sporten?
    Parkinson2Beat biedt veel sportmogelijkheden. Kijkt u eens hiernaar onze jaarkalender vol met sport. (Helaas hebben ook wij last van Corona)
  4. Nederlands onderzoek naar het effect van sport op Parkinson. Klik hier.

We hebben ook een verzameling van artikelen die bewijzen aandragen dat sport goed is voor mn de Parkinson patiënt. Klik hier
T
enslotte verzamelen we YouTube films met heel specifieke Parkinson oefeningen. Klik hier

VOEDING
Darmen worden ook wel eens de tweede hersenen genoemd. Het onderbuikgevoel bestaat echt weet men sinds kort. Er loopt een dikke zenuw (Nervus Vagus) van de darmen rechtstreeks naar de hersenen en sinds kort weet men dat het geen sloom landweggetje is maar een heuse snelweg die signalen in recordtijd van darmen naar de hersenen brengt.

Zorg daarom dat je darmen gezond blijven. Hou je aan de Schijf van 5. Hier zit al onze kennis over gezond eten in verwerkt. Ook prof. Laura Mischly heeft hier weer veel mensen over ondervraagd en dezelfde antwoorden gekregen. [AP: Link toevoegen] Aletta Kraneveld van de Universiteit Utrecht is bezig met het opzetten van een goed eetprogramma. Meer hierover later.

Wilt u gezond en lekker eten? Kijkt u eens hier:

  • Goede recepten geleend van een andere ziekte.
  • Recepten van de mediterrane keuken
  • Bereid het eten met de juiste ingrédiënten:
    • Dopamine oxideert snel
      Eet daarom veel anti-oxidanten. Dit zit in bladgroenten, asperges, broccoli, bietjes, paprika, sinaasappel, bloemkool, spruitjes, noten en wortels
    • Voorlopers van dopamine (=tyrosine) of voorloper daar weer van (=fenylalanine)
      Dit zit in : amandelen, avocado’s, zuivel, peulvruchten ,zaden, noten, mager rood vlees en kip

Naast een goede voeding zijn er ook aanwijzingen dat af en toe eens vasten goede resultaten heeft en niet moeilijk hoeft te zijn. Het 3x16 dieet is een dieet waarbij je 3 x in de week gedurende 16 uur (u leest het goed) niet eet. Het effect wat er dan optreed is dat nadat het lichaam de snelle suikers heeft opgebrand (glycogeen metabolisme), het begint met het opbranden van de vetten (ketogene metabolisme). Glycogeen metabolisme heeft haar eigen afvalverwerkingsprocessen evenals het ketogene metabolisme haar eigen afvalverwerkingsprocessen heeft. Echter in de rijke westerse komt men niet vaak tot het ketogene deel, want we open te veel te grazen de hele dag. En dan geldt dat als je je troep niet opruimt dat het een zooitje wordt.
Het niet eten gedurende 16 uur bereik je bijvoorbeeld door na 18 uur niets meer te eten en dat je de volgende morgen pas na 10 uur in de ochtend weer eet. Dat is alles makkelijker kunnen we het niet maken.

Slaap
Slapen geeft de hersenen de gelegenheid om:

  • energie aan te vullen;
  • schades te repareren;
  • afvalstoffen kwijt te raken;
  • informatie te verwerken.
    alle gebeurtenissen die het voorlopig in een korte termijn geheugen heeft gestopt op een beter manier op te slaan in het lange termijn geheugen. Als het niet deze gelegenheid krijgt dan gaat er iets mis met dat wat men wilde onthouden (noem het maar data) en ook met je geheugenprocessen (de hersenen zelf).

Als je te weinig energie toe voert, schades niet repareert en afvalstoffen niet afvoert, dan gaat zelfs de beste machine stuk. Zorg voor voldoende slaap. De duur is voor iedereen verschillend, maar zit tussen 7 en 9 uur. Het s nu ook duidelijk dat je slaaptekort niet kunt inhalen. Deze processen hebben gewoon hun tijd nodig.

Stress
De mens heeft stress nodig om scherp of snel te zijn. En dat is goed. De hersenen draaien op dat moment op volle kracht. Geen enkele machine en ook de hersenen kunnen echter niet continu maximaal presteren. Top presteren lijdt tot snellere slijtage. De hersenen raken beschadigd. Meer info klik hier...

Schone omgeving
Zorg dat je niet met gif in aanraking komt. Het lijkt zo logisch, maar we doen het niet. De Europese Unie bijvoorbeeld keurt stoffen waarvan men weet dat ze giftig zijn goed. Een voorbeeld is Glyphosaat (ook wel Roundup genaamd) of Mancozeb. Ook de goedkeuringsprocessen zijn lek. Broertjes en zusjes van verboden gifstoffen zijn vaak ook giftig, maar blijven gewoon te koop.

Donatie

van een willekeurig bedrag mogelijk door hier te klikken.
Alvast bedankt

Eigen risico

Alle Parkinson2Beat activiteiten waar u aan meedoet, doet u mee op eigen risico.

  • Leefstijl
  • Program
  • Inschrijf
  • Doneer
  • Parkinson
  • Results
  • Donate
  • Vrijwilliger
  • Sponsor
  • Merchandise
  • Blog
  • Contact